Мій педагогічний досвід

«Використання англомовного пісенного матеріалу як засобу формування мовної та мовленнєвої компетенції на уроках англійської мови»

Сьогоднішнє суспільство є багатонаціональним і полікультурним – в цьому немає ніяких сумнівів. Процеси глобалізації, міграції та імміграції забезпечують розповсюдження цінностей різних культур і націй по всьому світу. Неможливо не помітити і ще один результат цього процесу – поступову уніфікацію цінностей, поглядів і культур. Як зазначає Н. Д. Гальскова: «Добре відомо, що сьогоднішня постіндустріальна епоха перебуває під впливом таких процесів, як розширення світового ринку і глобалізації, а також поширення стандартів масової культури»[6, С.157-210].
Наслідком вищеназваних процесів є абсолютно нові вимоги до змісту освіти, і особливо – до змісту навчання іноземним мовам. Новий зміст освіти вимагає і нових методів навчання. Потрібно посилити саме культурологічний компонент вивченні мови, розвивати соціокультурну компетенцію учнів, знайомити їх з світом інших мов, культур, цінностей, правил.
Отже, обраний мною напрямок методичної діяльності на тему: «Використання англомовного пісенного матеріалу як засобу формування  мовної та мовленнєвої компетенції на уроках англійської мови» цілком відповідає сучасним тенденціям освіти.
Актуальність обраної тематики полягає в розгляді методики використання пісень на уроці іноземної мови як джерела додаткового стимулу вивчення мови та реалізації цілей освітньої програми. А також у тому, що пісня іноземною мовою виходить далеко за рамки учбового процесу і є сполучною ланкою між навчанням, розумовим розвитком і вихованням особистості учня [13, 80с.], його культури, через зразки пісенної творчості.
Об'єкт - пісня як засіб навчання.
Предметом роботи є навчання аудіювання, лексичним і граматичним навичкам, а також комунікативним.
Мета роботи – створення системи вправ для роботи з піснями при  формуванні умінь аудіювання, лексико-граматичних і комунікативних навичок. Мною були поставлені наступні завдання: розглянути практичні способи формування аудіювання уміння, а також формувати лексико-граматичні і комунікативні навички за допомогою пісень.
Теоретична значущість роботи полягає в узагальненні досвіду теорії і методики викладання з використанням пісень, а практична значущість - у розгляді на прикладі конкретних пісень можливості побудови системи вправ для розвитку вище згаданих навичок і вмінь.
Новизна  даної теми полягає в тому, що на сьогоднішній день окремі методичні аспекти використання англо-американської поезії на заняттях з іноземної мови вже аналізуються, але поки ще відсутня загальна концепція застосування пісень в навчанні. Існування цієї концепції дуже важливе, оскільки метою навчання іноземним мовам є не тільки придбання знань, формування у школярів навичок і вмінь, але й комплексне засвоєння ними відомостей країнознавчого, лингвокраїзнавчого і культурно-естетичного характеру, пізнання цінностей іншої національної системи.
На етапі навчання іноземної мови в середній та старшій школі пісня є ефективним засобом, адекватним автентичним матеріалом для створення інтеркомунікативної компетенції, для формування різних навичок і первинних знань про іншу культуру, що свідчить про оптимальність застосування її в процесі навчання. Пісню можна застосовувати для досягнення різних цілей.
1.  Для формування фонетичних навичок (уміння чути звуки і відтворювати їх у фразі, відрізняти мелодійний малюнок фрази рідної мови від іноземної). Цей вид роботи важливий особливо тоді, коли мало учбового часу для постановки  навичок вимови, інтонації фрази. При цьому застосовуються наступні прийоми і види роботи:
- аудіювання пісні і класифікація слів залежно від почутих звуків;
- пред'явлення звуків і відпрацювання навичок їх артикуляції;
- повторне прослуховування і пояснення пісні;
- питання на розуміння слів тексту пісень, що містять звуки, що вивчаються;
- читання уривків тексту пісень;
- розміщення звуку в продиктовані фрази і написання цих фраз.
Звучання пісні, її виконання, як правило, передбачає прочитання тексту учнями; сам же текст широко використовується для вивчення мови як системи, а також для вивчення особливостей менталітету, культури народу, мова якого вивчається.
2.  Що стосується використання тексту для вивчення граматики, то вправи є традиційними, наприклад:
- якщо текст написаний в теперішньому часі “Present Indefinite” – передати його в минулому часі “ Past indefinite”, щоб проникнути глибше в зміст тексту;
- вставити пропущені займенники і тому подібне.
3.  А при вивченні лексики пісня дозволяє використовувати деякі специфічні вправи, наприклад:
- виділити різні лексичні регістри в тексті;
- розшифрувати текст пісень в малих групах, використовуючи тлумачні одномовні словники;
- замінити деякі частини тексту; передати зміненим текстом радісний настрій замість сумного; замінити слова розмовної мови на їх еквіваленти літературної і так далі [2, С.27].
4.  Пісня може служити засобом формування комунікативних навичок, оскільки багато текстів будуються у вигляді діалогів або монологів від першої особи. Працюючи над змістом пісні, можна запропонувати створити на основі фраз із тексту діалог, сценку, що свого роду є видом самооцінки учня, що виявляє здатність самостійно відтворювати і використовувати звуки в мові, а вивчені лексичні одиниці в контексті. Цей вид діяльності особливо сприяє усвідомленню особливостей інших традицій, культури побуту; працюючи з піснею, учень з перших хвилин залучається до процесу роботи над автентичним документом, який носить глибоко когнітивний підхід: ідентифікація, класифікація, розуміння письмового тексту, аудіювання, міркування над самою піснею (музикою, виконавцем, темою).
Сформулюємо ефективність досвіду використання пісень в навчанні іноземної мови.
1.  Пісні як один з видів мовленнєвого спілкування є засобом більш міцного засвоєння і розширення лексичного запасу, так як містять нові слова та вирази. В піснях вже знайома лексика зустрічається в новому контекстуальному оточенні, що допомагає його активізації.
2.  В піснях краще засвоюються та активізуються граматичні конструкції. В деяких країнах використовуються лише пісні для навчання найпоширеніших конструкцій.
3.  Пісні сприяють вдосконаленню навичок іншомовної вимови, розвитку музикального слуху. Розучування та виконання коротких, нескладних пісень частими повторами допомагають закріпити правильну артикуляцію і вимову звуків, правила фразового наголосу, особливості ритму і т.д.
4.  Пісні сприяють естетичному вихованню учнів, об’єднанню колективу, більш повному розкриттю творчих здібностей кожного. Завдяки музиці на уроці утворюється сприятливий психологічний клімат, знижується психологічне навантаження, активізується мовна діяльність, зростає емоціональний тонус, підтримується інтерес до вивчення іноземної мови.
5.  Пісні та інші музичні твори стимулюють монологічні та діалогічні висловлювання, слугують основою розвитку мовленнєво-розумової діяльності школярів. [12, С.45-48]
Що до етапів уроку, на яких пісенний матеріал може бути використаний, то вони різні. В залежності від методичної задачі окремого етапу пісенний матеріал використовується:
-     для фонетичної зарядки на початку уроку;
-     на етапі введення, первинного закріплення, а також тренування дітей в використанні лексичного та граматичного матеріалу;
-     на будь-якому етапі уроку як стимул для розвитку мовних навичок та вмінь;
-     як свого роду релаксація в середині або в кінці уроку, коли учням потрібна розрядка, що знімає напруження, відновлюючи їх працездатність.
Аналіз наукової та методичної літератури з проблем розробки системи вправ і завдань з використанням пісенного матеріалу, відповідає системі вправ Н.Д. Гез і Н.І. Гальскова [6, С.158]. З певними змінами та доповненнями вона лягла в основу пропонованої класифікації вправ на основі пісенного матеріалу, призначених для розвитку граматичних, лексичних і фонетичних навичок учнів. Відразу зазначу, що різноманіття видів вправ не обмежується обсягом даного виду роботи, але може стати в майбутньому відмінною основою для написання цілого НМК, проте в додатках все ж наведу деякі приклади.
Граматика (Додаток 1)
• Вправи на впізнавання та диференціацію граматичного явища.
• Вправи на трансформацію.
• Питання-відповідні вправи.
• Репродуктивні вправи.
• Перекладні вправи.
Лексика (Додаток 2)
• Вправи на диференціацію та ідентифікацію.
• Вправи на імітацію з перетворення. Відповіді на поставлені питання за заданим зразком.
• Вправи на розвиток словотвірної та контекстуальної здогадки.
• Вправи для навчання прогнозуванню: підбір слів, що поєднуються з виділеними словами; доповнити семантичне поле до слова.
• Вправи на розширення і скорочення речень (діалогічних єдностей, текстів).
• Вправи на еквівалентні заміни: на синоніми чи антоніми.
Фонетика
• Вправи на рецепцію: виявлення наголосів, звуків у прослуханій пісні.
• Вправи на відтворення, видозміну мовного матеріалу.
Таким чином, виходячи з представлених типів завдань можна зробити висновок, що на прикладі пісенного матеріалу можливий розвиток всіх мовних навичок учнів.
Мовленнєві вправи спрямовані на розвиток мовленнєвих знань, умінь, необхідних для вирішення певної комунікативної задачі і сприяють розвитку мовленнєвої компетенції. Мовленнєві вправи можуть бути одномовними, двомовними, усними, письмовими, механічними та творчими.
Аудіювання (Додаток 3)
Передтекстові вправи.
-     Вправи на розвиток мовного слуху, короткочасної і словесно-логічної пам'яті, словотвірної та контекстуальної здогадки.
-     Вправи на визначення значення інтернаціональних слів по контексту і їх звуковій формі; на складання припущень про тему зміст пісні по заголовку і даними ключовими словами; на визначення значення незнайомих слів через їх дефініції іноземною мовою.
Текстові та післятекстові вправи.
-     Вправи на частково кероване навчання аудіювання: заповнити пропуски в тексті пісні; співвідносити текст пісні з картинками; переказ змісту пісні;  вибір відповідних заголовків до куплетів пісні;
-      Вправи на некероване навчання аудіювання: прослухати пісню і придумати до неї картинки; скласти план пісні; виконати пісню.
-      Вправи для розвиток вмінь смислової переробки та фіксації інформації: скласти короткий переказ пісні, виділити основні тези; обговорити проблемні питання за тематикою пісні – організація дискусії за виявленими проблемам (порівняння різних точок зору); розіграти інтерв'ю з автором / виконавцем / персонажем пісні.
Говоріння (Додаток 4)
-     Вправи на навчання діалогічного мовлення, драматизації пісні; на аргументацію стверджувальних/негативних відповідей; проведення дискусії на основі проблематики  пісні.
-     Вправи на навчання монологічного мовлення: складання ситуації чи оповідання за ключовими словами до пісні; опис картинки чи серії картинок, пов'язаних з тематикою пісні; пояснення змісту чи заголовка; висловити власну думку про зміст пісні чи характер виконання пісні.
Письмо
-     Вправи на репродукцію: відтворення тексту пісні за ключовими словами; письмово обґрунтоване прогнозування змісту пісні по заголовкам куплетів і назві; складання тексту за допомогою ланцюжка логічно організованих речень; скласти письмово питання до пісні;
-     Вправи на продукцію: описати картинки за тематикою пісні; написати твір по заданій у пісні проблематики; скласти інший текст на мелодію пісні.
Читання
-     Вправи на швидке пошукове читання: одночасне прочитання тексту пісні та її прослуховування; заповнення пропусків у пісні; дати текст з помилками смислового характеру і виправити їх при прослуховуванні.
-     Вправи з відпрацювання ознайомлювального читання: швидке прочитання тексту пісні і вибір найбільш підходящого назви; на основі прочитаного тексту пісні уявити її короткий зміст.
-     Вправи з відпрацювання вивчаючого читання: відповіді на питання за змістом тексту пісні; розподіл фактів, що містяться в тексті, за ступенем важливості; переклад тексту пісні (або її фрагментів) на рідну мову.
Висновок
Таким чином, використання пісень на занятті іноземною мовою відображає установку на розвиток лінгвістичної та мовленнєвої  компетенції, та, в залежності від конкретної методичної завдання, пісні можуть використовуватися по-різному на різних етапах заняття. В цілому ж розглянута специфіка роботи з іншомовним пісенним матеріалом демонструє великий потенціал використання пісень для підвищення ефективності викладання іноземної мови.

Беручи до уваги фактори позитивного впливу використання пісенного матеріалу на уроках англійської мови, на базі шостих класів Бучанської СЗОШ №5 у період з 2014-2015 н.р., мною було проведено спостереження, що до результативності  інтегрування цієї методики у процес навчання. Підвищення загального рівня володіння мовою та поліпшення усіх мовних навичок і мовленнєвих компетенцій можна розглянути на діаграмі (Додаток 5), яка підтверджує результативність нашої методики.    

2 коментарі: