Мета:
·
вдосконалювати вміння учнів використовувати англійську мову,
як засіб спілкування в рамках теми: «Музика в нашому житті»;
·
розширювати лексичний запас з даної теми;
·
розвивати мовну здогадку;
·
розвивати здатність до порівняння і
зіставлення отриманих знань, уміння їх застосовувати;
·
стимулювати бажання спілкуватися
англійською мовою, через використання пісні, як емоційно-забарвленої складової,
яка створює умови з формування усвідомленої мотивації у вивченні англійської
мови;
·
виховувати почуття прекрасного, почуття
поваги до інших людей і до себе, як талановитої особистості.
Тип
уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції, застосування
знань, навичок і вмінь.
Обладнання:
комп’ютер, проектор, екран, роздаткові матеріали з
різними видами завдань, картинки для індивідуальної роботи, тематичні картинки.
Методи: інтерактивні
(групова робота, парна робота, «мікрофон»), ведення дискусії, діалогічні
(ведення бесіди), випереджаючі завдання.
Очікувані результати. На кінець уроку учні вміють:
·
правильно живати лексичні одиниці з
даної теми;
·
вирізняти потрібну інформацію при
аудіюванні з даної теми;
·
спілкуватися у межах обраної тематики та
основі прослуханого тексту;
·
чітко та обґрунтовано висловлювати свою
думку.
Література
1. Методика
викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах: Підручник. Під керівн.
С. Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2002.
2. Настільна
книга педагога. Посібник для тих, хто хоче бути вчителем майстром / упорядники:
Андрєєва В. М., Григораш В. В. – Х.: Вид. група «Основа», 2009
3. 100
цікавих ідей для проведення уроку, - Х.: Вид. група «Основа», 2012.
План
уроку
|
Етапи уроку
|
Відведений
час
|
I.
|
Початок
уроку.
1.
Привітання.
2.
Пред’явлення теми та мети уроку.
|
2
3
|
II.
|
Основна частина
уроку:
1.
Мовленнєва підготовка в режимі Т→
P1 P2 P3 і т.д. Побудова асоціативного ланцюжка: «Music is…».
2.
Актуалізація ЛО з теми: «Music».
3.
Розвиток навичок аудіювання з
узагальненим розумінням прослуханого і виділенням необхідної інформації.
4.
Розвиток навичок говоріння на
основі прослуханого.
|
8
7
10
10
|
III.
|
Заключна
частина
1.
Рефлексія. Підсумок уроку.
2.
Домашнє завдання.
|
3
2
|
Хід
уроку
I.
Початок
уроку. Привітання. Пред’явлення теми та мети уроку
1.
Introduction
T.
Hello, boys and girls. I hope everybody is fine today. Don't get nervous, be
energetic and optimistic. I see your happy, smiling faces and it makes me feel
happy too. What about you? What can make you feel happy? Look at the screen.
Finish the sentence: I'm happy when...
(Учні вигадують власне продовження
даного речення). Слайд 1
2.
Aim
T.
Thank you for your ideas. As you can see, different things can make us feel
happy, for some of us it's our family and friends. For the others, it's good marks at school or а fine weather. Still, I'm sure everybody will agree
with me that music is the universal language of the world. Music appeals to our
heart. It reflects our mood and emotions. Music helps us not only to be happy
but to understand each other, appreciate such feelings as love, friendship,
sympathy and just our life in general. It's the universal language for people
of different ages, generations, professions and even different social
background .So, let's devote our lesson to
music.
Слайд
2
II.
Основна
частина уроку. Oral practice
1. Мовленнєва підготовка в режимі Т→
P1 P2 P3 і т.д. Побудова асоціативного ланцюжка: «Music is…»
T.
What about you? Can you think of a single day without music? What part does
music play in your life? What does it mean for you? Let's complete a word-web. Music
is....I want you to make some notes and somebody will sum everything up.
(Учні висловлюють свої ідеї та
роблять записи). Слайд 3
Now
let's sum everything up: what music means for the students of our group.
(Один з учнів узагальнює всі
висловлювання).
T.
Thanks, I see music is really an essential part of your life.
2.
Актуалізація
ЛО з теми: «Music»
T. Your classmates have prepared a musical trip
for you. They called it "Thank you for the music". I hope you will
enjoy it. Open your hearts to marvelous music. Girls, you are welcome.
P1. It is generally known that there are
different musical genres: pop, rock, country, rap...Somebody prefers classical
music, the others can't live a single day without jazz. As the proverb says "Tastes
differ". Слайд 4
P2.
So, there are a lot of adjectives describing music. Have a look at the screen
and try to match English and Ukrainian adjectives. You’ve
got 30 seconds.
Work
with
your
partners.
(Учні працюють в парах, поєднуючи
англійські прикметники з їхніми українськими еквівалентами).
Now
let's check. Read your variants and check using the screen.
T.
Take these cards home and write down the words which you don't know and try to
learn them creating your own sentences. That will be your homework.
P1.
Let`s enjoy some music. Now we offer you to listen to some musical extracts and
describe them using these adjectives and your own words. What feelings does
this music evoke in your hearts?
(Звучать різні за жанром уривки музичних творів, учні характеризують
їх, використовуючи дані прикметники, а також використовуючи власні ідеї).
As
you see, different music styles evoke different feelings.
T.
Thank you, girls. We continue our trip on the waves of music!
3.
Розвиток
навичок аудіювання з узагальненим розумінням прослуханого і виділенням
необхідної інформації
T.
Have
you
ever
heard
about
the
group
ABBA?
It was extremely popular
in the eightieth. What do
the letters ABBA stand for?
(Учні
роблять свої припущення та висловлюють їх).
The
girls have prepared some information about the history of this band and their
musical style.
Listen
to the story, look at the screen and be ready to answer the questions. They are
given on the cards. Read them for yourselves. Слайд 5-11
(Учні слухають коротку розповідь
про групу АВВА, дивляться презентацію, та відповідають на запитання на картках).
Додаток 1
T.
Now let`s watch a video and listen to one of the most famous song “Thank you
for the music”. Listen and say what this song is about. Video 1
(Учні слухають пісню, та дивляться
відеокліп).
T.
Have you ever heard this song before? I hope, you`ve enjoyed it. As for me, I
like it a lot. So, what is it about?
(Учні дають свої варіанти
відповідей).
T. We have the lyrics of the song for you. Listen to it once again and fill
in the gaps.
( Учні слухають пісню вдруге,
заповнюючи пропущені слова на картках) Додаток 2
Т. Let`s cheсk what you have. Now compare your card with your
partner`s one because different words are omitted in different cards.
Keywords:
1.
special
2.
bore
3.
have a talent
4.
loud
5.
music
6.
a song
7.
a dancer
8.
a melody
9.
lucky
10.
sing
Read
what
you
have. Слайд 12
(Учні
порівнюють відповіді один з одним та з текстом на екрані).
4.
Розвиток
навичок говоріння на основі прослуханого
T. Have you got any
questions about the translation? Now let
me ask you some questions the contests of this song.
11)
Why
does the girl (the main hero of the song) consider herself a bit of a bore/rather
boring?
22)
What
talent does she have?
33)
What
does her mother say about her childhood?
44)
The
girl says that a melody can capture our hearts. What else , in your opinion,
can capture our hearts like a melody?(friendship, love , poetry etc)
55)
Why
does she suppose herself to be so lucky?
66)
Has
every person got a talent / a gift which is given to him/her by his/her birth?
77)
Can
we develop our abilities/ talents by our own efforts? What should we do to
develop our talents?
III.
Заключна
частина
1. Рефлексія.
Summarizing.
So, let`s draw a conclusion.
T. Everyone is talented in this or that kind. We
should do our best to achieve good results and to develop our talents. Everyone
is special, everyone is unique in this multicultural world. And music helps us
reveal our identity. Never give up – never give in. Don`t forget, all of you are talented. So, let`s sing this song along with the
famous ABBA.
(Учні
співають пісню, з порою на текст разом з відеокліпом).
Summing
everything up, I`d like to offer you to make up a cinquain about music. We’ve already done this kind of work. Look at the screen.
Here is a scheme of it.
(Учні складають вдома сенкани) Слайд 13
Music
Captivating
, charming
Listen,
sing, live
Music
is everything
Our
life.
T. Remember, music is magic!
It`s an ever-lasting source
of inspiration. Let music always be with
you as the universal language of the world.
Немає коментарів:
Дописати коментар