Сценарій позакласного заходу для учнів 5-го класу на тему: “День Святого Валентина”



Метасприяти реалізації особистісних якостей та інтелектуальних можливостей в спільній діяльності учнівсприяти розвитку здібності критично мислитирозвивати логічне мислення у учнів.Сюжетне сприйняття матеріалу дає змогу учням відчувати себе комфортнопрацюючи з сучасними НМК, створюючи ситуацію успіху..

Очікувані результати:
·      формування у учнів лінгвокультурної компетенції, поваги та інтересу до культури країни, мова якої вивчається;
·        формування пізнавальної активності та потреби в самоосвіті й  практичне використання іноземної мови в різних сферах діяльності людини;
·        виховання культури спілкування;
·        розвиток інтересу до спілкування.
·        розвиток мовних, інтелектуальних та пізнавальних здібностей, ціннісних орієнтацій, почуттів та емоцій  учнів;
·        формування готовності до комунікації, яка в цілому забезпечує гуманітарний та гуманний розвиток особистості учня.
·        розширення ерудиції учнів;
·        розширенняфілологічного та загального кругозору;
·        засвоєння нових ЛО з теми “Holidays.

Мультимедійні засоби навчання:
1.      Компьютер.
2.      Мультимедійний проектор. 
3.      Листівки-валентинки, стінгазети для декорування зали.
4.      Призи: повітряні кульки у формі сердець та валентинки.
5.      Презентація.
6.      Картонні перерізані сердечка для гри “Mend a Broken Heart”.
7.      Жетони у вигляді сердечок.
8.      Папір та фломастери для ігор.

Підготовка:
       Перед проведенням  даного заходу учитель організовує конкурс на кращу валентинку. До свята діти самостійно готують стінгазети.
       В якості ведучого виступає сам вчителькрім першої частини презентації про історію    святкування Дня святого Валентина, яку представляють декілька учнів.



Метод/прийом
Орієнтовний хід заходу
Час/хв
1.       
Введення в тематику свята/ привітання
Teacher:
-         Dear children, dear guests, I’m glad to see you at St. Valentine’s games. First of all, I want to ask you,
-         Do you like holidays?
-         I like them too.
-         What holidays do you know?
-         What holiday shall we celebrate in February?
You are right! On the 14th of February people celebrate a beautiful holiday, which is loved by adults and children. It’s  St. Valentine's day. There are a lot of traditions, customs, games and puzzles on this holiday. Let’s listen to History of Valentine’s Day.

2
2.       
Розповідь про традиції цього свята/ підготовлена розповідь учнів. Навчання монологічному мовленню
Pupil1: There are many holidays in Britain, on which different traditions are observed. One of    such holidays is St. Valentine’s Day. It is a happy festival for young people. But it is celebrated among persons all ages. [slide 2]

Pupil 2: St. Valentine’s Day is celebrated on February 14th. It is a religious holiday which is celebrated in Great Britain, in many European countries and in the USA. This holiday has roots in several legends. Did you know that, according to legend, Valentine’s Day              was started to Saint Valentine, a Roman saint,  who was   executed on February 14th, A.D.? [slide 3]

Pupil 3: Valentine was a Christian Priest in Roman empire three hundred years after the death of Jesus Christ. He had been thrown in prison for his teaching. On the 14th of February Valentine was beheaded, not only because he performed a miracle – he cured the jailers daughter  from her blindness. The night before he was executed – but he wrote a letter to the girl, singing it “From your Valentine”. [slide 4]

Pupil 4: Another Valentine was an Italian bishop who lived at about the same time. He was prisoned because he secretly married couples, contrary to laws of the Roman emperor.    slide 4]

Pupil 1: The 14th of February was a Roman holiday, held in honour of the Goddess of  love. Young men by lottery chose the name of young girl to escort to the festivals. The custom of choosing a sweetheart on this date has continued to our day. People still believe that birds  pick their mates on the 14th of February.
[slide 5]
10
3.       
1.Введення нових ЛО / унаочнення.
2.Розширення кругозору / підготовлена розповідь

Pupil2: The symbols of this holiday are Hearts, Roses and Cupid. [slide 6]
                                                  HEARTS
A long time ago, people believed that all the emotions were found in the heart. In later years, they thought only the emotion of love was connected with the heart. The heart is still a symbol of love, and it is also a symbol of Valentine’s Day.
Pupil3:                                         ROSES
The rose was the Flower of Venus, the Roman god of love. Red is a colour  that stands for strong feeling. That is why the red rose is a flower of love. [slide 7]
              MEANING OF DIFFERENT COLOURS OF ROSES
              RED ROSES – love and passion
              YELLOW ROSES – Friendship
              WHITE ROSES – True love and purity of the mind
              ORANGE ROSES – Enthusiasm  and desire
              PINK ROSES – Friendship or Sweetheart
             BLACK ROSES – Farewell
Pupil4:                                          CUPID
One of the early symbols of love is Cupid, the Roman God of Love. Winged and mischievous little angel called Cupid traces its origin from the Roman mythology as the son of Venus – the Goddess of Love. It is believed that Cupid had a bow with   arrows and anyone hit by his arrow fell in love. In Greek mythology, Cupid is known by the name of Eros and as son of Aphrodite-the Greek Goddess of Love.  [slide 8]

Pupil1: The Custom of Sending Valentine Cards.
St. Valentine’s Day is not an official holiday but people in many countries celebrate  it in a very special manner. They send a greeting cards to people they love. Such cards are called “Valentines”. The custom of sending Valentines started in the middle ages. The oldest one we know was made in 1445. [slide 9]
Pupil 2:  These cards have the magical power to melt the stony hearts and fill the with love and the people who have already fallen for someone; valentine' cards can do wonders in touching the deepest emotions of their darling's heart.

4.       
1.Використання нових ЛО в тексті, фонематичне виділення нових ЛО / читання вголос.
2. Введення римованих побажань / Формувати “відчуття мови”, мовленнєвої здогадки, відчуття прекрасного, любові. Розвивати мовні, інтелектуальні та пізнавальні здібності, ціннісні орієнтації, почуття та емоції  учнів

Teacher: Thank you very much, children. We continue our party with Small Valentine poems and messages. Look at the next slide. It is an example of Valentine card. (діти по черзі читають та перекладають «валентинки»)  [slide 10]
               Here is a valentine,
               And this is what it’s for
               To say that every day
               You  are loved more and more!

                February the 14th day
                It’s Valentine they say.
                I choose you from among the rest
                The reason is I love you best!!!

                My love is like the cabbage
                Divided into two,
                The leaves I give to others
                But love I give to you!!!

                The rose is red,
                The violet is blue,
                The honey is sweet
                And so are you!!!

                 Remember M
                 Remember E
                 Put them together
                 Remember ME.

                 A friend like you ...
                 Is a dream come true.

                 Love, love me do,
                 You know I love you,
                 I’ll always be true,
                 So please, love me do.


                  The birds won’t sing,
                  The stars won’t shine,
                  If you won’t be
                  My Valentine!   

Not only when St. Valentine’s Day
But always, all year through
You’re thought about with words of love
And wishes much gladness, too!

            Valentine Massages:
         My love is endless.
         You are at the top of my list.
         I’m crazy about you!
         You stole my heart!
         My love is filled with love for you!
         My love is the key to happiness![slide 11]
5
5.       
Унаочнення/ розширення кругозору
Teacher:  Today, a valentine card is usually accompanied by the more elaborate gifts of  candy, flowers and perfume.  Presents are packed in red heart-shaped boxes[slide 12]
0,5
6.       
Проведення конкурсів.

Тeacher:  Now, children, I want you to divide into two teams to make some interesting tasks. /Учні діляться на дві командиRoses “ і “Hearts”, в ході проведення конкурсів вони отримують жетони-сердечка, відповідно до кількості правильних відповідей. Після закінчення гри жетони підраховуються. На допомогу вчителю потрібно обрати журі./
0,5
7.       
Конкурс1/закріплення нових ЛО

Teacher:  Before we start our party game, we'll repeat some words. [slide 13] . Can you translate these words? Check yourself, please. (кажній команді порівну)
         Cupid  (…)                                                                 
         Love
         Chocolate
         Roses
         Flowers
         Sweet
         Heart
         Hugs
         Kisses
         Saint
         Sentimental
         Romantic
         Arrow
         Friends
         Forever
         Friendship
         Valentine’s cards
         Sweetheart

5
8.       
Конкурс 2. /Закріплення нових ЛО, розвиток мовленнєвої здогадки, розвиток творчих здібностей.
Teacher:  The next task is called “Jumbled words” («Рoзбиті слова») [slide 14(кожна команда виконує завдання на аркуші паперу, оцінюється правильність та швидкість виконання).

1.      Thear – heart
2.      Ryfebrua – February
3.      Chotecola – chocolate
4.      Hodayli – holiday
5.      Orse – rose
6.      Velo – love
5
9.       
Конкурс 3.
/Закріплення нових ЛО, розвиток мовленнєвої здогадки, розвиток творчих здібностей.
Teacher: Well done.  Let’s do the test, then. [slide 15               (кожна команда виконує завдання на аркуші паперу, оцінюється правильність та швидкість виконання).

1.      Valentine’s day is celebrated in...
       a) January;    b) February;   c) March
2. One of the symbols is...
       a) Santa Claus;   b) Jack-o’-lantern;   c) Cupid
3. On Valentine’s Day people usually say...
            a) I love you;   b) Merry Christmas;   c) Treat or Trick
4. People send...
        a) Christmas cards;   b) valentines;   c) letters
5. It’s a... holiday.
        a) national;   b) religious;   c) romantic
6. Tradition was born in...
        a) Italy;   b) Russia;   c) the USA
7. People present...
        a) apples;   b) chocolate;   c) books
8. People congratulate who they...
        a) laugh at;   b) hate;   c) love
9. Traditional colours are...
        a) white and green;   b) blue and yellow;   c) pink and red

10.

       a) heart;   b) head;   c) hear
Key words:   1-b, 2-c, 3-a, 4-b, 5-b, 6-a, 7-b, 8-c, 9-c, 10-a

5
10.   
Конкурс   4. На розвиток мовних, інтелектуальних та пізнавальних здібностей, цінностей, орієнтації, почуттів та емоцій  учнів.
Teacher: The next task is called “The holiday sentences” («Святкові речення»). Please fill in the right word in the gaps. And complete the sentences. [slide 16]

1.      St. Valentine’s day is on the 14th of … . (February)
2.      You don’t sign your  … in the valentine-card. (name)
3.      We give our … pretty Valentine-cards. (sweetheart)
4.      … is symbol of … . (rose, love)
5.      The Valentine-cards should be in the form of … . (heart)
(кожна команда виконує завдання на аркуші паперу, оцінюється правильність та швидкість виконання).
5
11.   
Конкурс 5Кросворд з  нових ЛО на  формування пізнавальної активності,  та потреби в самоосвіті
Teacher: The next task is a “Holiday Crossword” ( «Святковий кросворд»). You can find 16 words. [slide 17]
(кожна команда виконує завдання на аркуші паперу, оцінюється правильність та швидкість виконання).
Key words: rose, valentine, hugs, red, love, heart, flower, sweetheart, Cupid, kiss, saint, arrow,  friendship, chocolate, card, dear.
5
12.   
Конкурс 6.
GAME “Valentine Post Office”

Teacher: OK. Do you like to plаy games? All children like to play games. Let’s play then.
Гравці сідають на стільцях у коло. Один гравець — по центру, а один поз а колом. Учень поза колом -  Postman, поштар, який вимовляє: “I have a valentine from … to …”, та називає будь-які два імені учасників гри. Ці два гравці повинні швиденько помінятися місцями, а учень у центрі намагається зайняти місце одного з них. Той, хто залишиться без місця, залишається в центрі. (жетони роздаються довільно.)
8
13.   
Конкурс 7.
GAME “Mend a Broken Heart”
Учасники з протилежних команд грають парами. Необхідно заздалегідь розрізати два великі серця, так щоб було нерівно зроблений розріз. Одна половина вішається на дошку, іншу учасники повинні закріпити з закритими очима так, щоб вийшло одне ціле. (З кожної групи один учасник отримує жетон).
8
14.   
Підведення підсумків.   Визначення переможців. Відзначення подарунками.
Teacher: Well done children! Our games are over! You all were excellent! And that`s why you all should be given some gifts! (всі учні отримують повітряні кульки у формі сердець).


Teacher: So, it is time to finish our competition. Let’s listen a poem about love in Ukrainan by Volodymyr Sosura:

Так ніхто не кохав

Так ніхто не кохав. Через тисячі літ
лиш приходить подібне кохання.
В день такий розцвітає весна на землі
І земля убирається зрання..

Дише тихо і легко в синяву вона,
простягає до зір свої руки…
В день такий на землі розцвітає весна
і тремтить од солодкої муки…

В’яне серце моє од щасливих очей,
що горять в тумані наді мною…
Розливається кров і по жилах тече,
ніби пахне вона лободою…

Гей, ви, зорі ясні!.. Тихий місяцю мій!..
Де ви бачили більше кохання?..
Я для неї зірву Оріон золотий,
я — поет робітничої рані…


6
15.   

Teacher: Thank you all for your participation and attention! Happy Valentine`s Day!

60



Немає коментарів:

Дописати коментар